Det amerikansk baserede analysefirma Brand Finance analyserer og lister hvert år de 5000 mest værdifulde varemærker inden for en lang række forskellige industrier.
The Drinks Business har fået indblik i rapporten, der gælder for 2024, og for vindindustriens vedkommende ejer den franske luksuskoncern LVHM i dag de fire absolut mest værdifulde vinmærker på verdenplan.
I toppen ligger champagnehuset Moët & Chandon med en værdi på 1,4 milliarder dollars (cirka 10 mia. kr.) efter en stigning på 9% i årets løb. Herefter følger vinmærket Chandon samt endnu to champagnemærker, Veuve Clicquot og Dom Pérignon, hvis værdi i 2024 er steget med henholdsvis 2% og 7%.
Nedenfor bringer vi top-ti listen over de mest værdifulde vinmærker. Vi har for nemheds skyld omregnet dollars til cirka kr.
Topti ifølge Brand Finance
Moët & Chandon (10 mia. kr.)
Chandon (7 mia. kr.)
Veuve Clicquot (7 mia. kr.)
Dom Pérignon (5,8 mia. kr.)
Changyu (5 mia. kr.)
Penfolds (5 mia. kr.)
Yellow Tail (4 mia. kr.)
Beringer (3,6 mia. kr.)
Jacob’s Creek (2,2 mia. kr.)
Lindeman’s (2,2 mia. kr.)