Nyheder

Fordobling af salget af alkoholfri vin

Alkoholfri vin går ifølge en ny rapport en gylden fremtid i møde...

annonce

Fordobling af salget af alkoholfri vin

Del artiklen

Selv om langt hovedparten af denne verdens vindrikkere foretrækker vin med alkohol, er markedet for alkoholfrie vine i vækst. Hvor stor en vækst, man kan forvente fremover, fremgår af en ny rapport fra det californiske analysefirma Meticulous Research. Rapporten kan læses i sin helhed ved at klikke her.
I 2024 forventes salget af alkoholfri vin på verdensplan at nå op på 1,3 milliarder dollars (cirka 9 mia. kr.), et tal, der ifølge rapporten vil stige til 2,6 mia. dollars (cirka 18 mia. kr.) i 2031, altså en fordobling i værdi.
62% af det globale salg af alkoholfri vin sker gennem detailhandelen, og det er den mousserende vin, der med 50% af salget, er størst afsætning på.

Af-alkoholisering fjerner aroma

Det er oplagt, at den mousserende vin klarer sig bedst. Der er nemlig et væsentligt problem med alkoholfri vin.
For at et produkt kan kaldes for alkoholfri vin, skal producenten først fremstille en vin på helt konventionel vis. Dernæst skal vinen af-alkoholiseres, hvilket kan gøres på flere forskellige måder. Men uanset, hvilken metode, der anvendes, vil vinen miste en del af sin aroma under af-alkoholiseringen, hvorfor alkoholfrie vine kan ende med at være noget tyndt smagende.
Når det gælder de mousserende vine, er det ofte en anden sag. Her vil boblerne være med til at øge vinens ellers lidt spinkle aroma, når de brister i glasset.

Prisen er for høj

Et andet problem med alkoholfri vin er prisen. Da producenten ikke kun skal lave en vin, men også skal trække alkoholen ud af den, er fremstillingen forbundet med større omkostninger, hvilket øger prisen pr. flaske.
Ifølge rapporten vil salget af alkoholfri vin få en endnu større vækst end forventet i de kommende år, hvis man ad teknisk vej kan reducere produktionsomkostningerne og løse problemet med den mistede aroma.

annonce