annonce
I 2022 blev der på verdensplan solgt 326 millioner flasker champagne, hvilket var en hidtidig rekord. Måske skyldes det, at man i mange lande igen kunne feste i større forsamlinger, fordi forsamlingsforbuddet i forbindelse med COVID-19 blev ophævet.
Men siden da er det kun gået en vej for salget af champagne, og det er nedad.
I november meddelte Champagnes producentforening UMC (Union des Maison de Champagne), at man forventede – når 2024 var omme – at nå op på et salg på 271 millioner flasker. Hvis det holder stik, når de endelige tal ligger på bordet – og den slags meddelelser plejer at holde stik – så er det 10% færre flasker champagne end i 2023 og det mindste salg siden 2002.
De 271 mio. flasker svarer i værdi til et salg på omkring 6 milliarder euro (cirka 44,7 mia. kr.) – et fald på 5% i forhold til året før.
Selv i Frankrig drikkes der mindre champagne
85% af al champagnen sælges i EU-landene, Storbritannien og USA. Frankrig er og bliver det største marked – selv om der også her blev solgt 15 mio. færre flasker champagne i de første ti måneder af 2024 sammenlignet med samme periode i 2019 (før COVID-19).
Ifølge data fra IWSR (International Wine and Spirits Record) er champagne-salget i såvel Storbritannien som USA faldet betydeligt i de sidste to år. Og det til trods for, at markedet for mousserende vin generelt er steget. Dette misforhold skyldes, at stadig flere amerikanere og briter lægger prosecco og crémant i indkøbskurven i stedet for champagne. Det samme gør sig gældende i Frankrig, hvor både crémant og mousserende vine fra andre lande er i vælten.
Stadig mindre champagne i glassene
Champagne og østers er ren umami!
Bordeaux-vin tilsat rom
Mousserende vin bliver en del af appellationen
Han har købt de 18 Bourgogne-skilte
Besøg fra Château Cheval Blanc
En vinkælder til en værdi af 34 mio. kr.
Jumilla ramt af langvarig tørke
Vrede over LVMH køb
Sangria lavet med Petrus!
Champagne kan bryde lydmuren
annonce