annonce
I sidste uge nævnte vi, at Miljøministeriet har indført en ny regel: Virksomheder, der bruger emballage eller importerer emballerede produkter, skulle seneste d. 31. august i år have registreret sig og indberettet den forventede mængde emballage for 2024 hos Dansk Producentansvar (DPA). Manglende indberetning kan straffes med bøde. Og den nye regel gælder også de danske vinimportører.
Registreringen skal bruges til at pålægge virksomhederne en miljøafgift pr. kilo emballage, og målet er på længere sigt at nedbringe mængden af emballage og få den gjort mere miljøvenlig – når det gælder vinens verden, kan det fx være i form af lettere glas-vinflasker, bag-in-box af et bæredygtigt materiale, osv.
VinAvisen ville gerne vide, hvordan Miljøministeriets nye regel er blevet modtaget af vinimportørerne, og vi har fået en række indspark fra branchen – hvoraf vi bringer et lille udpluk.
– Ja, det er noget besværligt bureaukrati, skriver Frode Munksgaard, der ejer Le Club D’Importation. – Selv folien omkring proppen skal indberettes. Men sjovt nok ikke den folie, pallerne er wrappet med – det er afsenderens problem.
En udmærket idé
K. E. Jørgensen fra Sydafrika Vin har følgende kommentar: – Hvem er dog den idiot, der har født disse tåbelige regler om emballage. Det går da ikke tråd med, at man vil reducere de offentlige ansatte.
– Hvordan vil man kontrollere reglerne, og hvad vil det koste skatteborgerne? Som jeg læser reglerne, skal vi fremover veje og indberette vægt af folien, som vinpallen er svøbt i, veje og opbevare de åbnede kasser – og måske også pallerne, vinen kommer hjem på.
– For vins vedkommende kan jeg ikke se, at man kan reducere emballagen. Kasserne kommer på en palle i deres originale kasser fra vingården, 6-700 flasker ad gangen kun svøbt i plastfolie. Så hvad er formålet?
Steen H. Rasmussen fra The Wine Company kan fuldt ud tilslutte sig, at man vil reducere emballagen – det er fornuftigt nok og en udmærket idé. Men han sætter spørgsmålstegn ved, hvor meget netop dette initiativ hjælper – i hvert fald, når det gælder de mindre vinimportører:
– De store importører, supermarkedskæder som Coop og Salling Group, der importerer og sælger flere millioner flasker vin årligt, vil kunne lægge et vist pres på vinproducenterne, når det gælder om at reducere emballagen eller gøre den mere miljøvenlig. For det er jo nu engang producenterne, der emballerer varerne.
Den magt har vi ikke
– Men for os mindre importører er det svært at presse producenterne til at ændre procedurer, fortsætter Steen H. Rasmussen. – Den magt har man ikke, når man kun importerer nogle få hundrede flasker vin fra de enkelte producenter.
Steen H. Rasmussen tænker, at det ville være mere effektivt, hvis EU eller de respektive vinlandes regeringen lagde et pres på vinproducenterne for at minimere emballagen og gøre den grønnere. Det kunne fx ske igennem de enkelte distrikters vinøse myndigheder.
Som han også understreger – og hvilket vi også har givet flere eksempler på i VinAvisen – så er vinproducenterne rundt omkring i verden faktisk allerede godt i gang med at gøre emballagen grønnere, blandt andet i form af lettere glasflasker, udskiftning af tunge trækasser til papkasser osv.
Afgiften stadig ukendt
Alene for at bliver registreret som firma hos DPA betaler man 1000 kr. Hvis man – hvilket de fleste nok er nødt til – tilmelder sig en kollektiv ordning for indsamling af emballage hos forbrugerne, koster det yderligere i omegnen af 4000 kr. Dertil kommer den miljøafgift, som importørerne til sin tid skal betale for emballagen pr. kilo. Og der er endnu ikke nogen forlydender om, hvor høj den bliver – hvilket selvsagt skaber bekymring hos nogle vinimportører…
Ifølge Steen H. Rasmussen er der kun et sted, hvor importørerne kan hente udgifterne hjem igen, og det er på de vinpriser, forbrugerne betaler.
annonce