Tyskerne drikker stadig mindre vin inden for egne fire vægge. Ifølge en undersøgelse fra NielsenIQ er det i dag kun 34% af tyskerne, der har købt vin i supermarkedet eller hos vinhandlerne i første kvartal af 2024. Det er en nedgang på 6% sammenlignet med samme kvartal i 2019 – altså før Corona-pandemien.
Og det er især hjemlandets egne vine, tyskerne lader stå på forretningshylderne. Derimod er salget af vine fra udlandet steget med 2% – og når det gælder italienske vine, er stigningen markant. I årets første kvartal steg detailsalget af italiensk rosé således med hele 42% og for rødvinenes vedkommende med 12,4%.
Interessen for de oversøiske vine er til gengæld faldet endnu mere markant med 22%, når det gælder rødvin og med hele 30%, når det drejer sig om hvidvin og rosé.
Det er nok nogenlunde det samme billede, der tegner sig i Danmark. VinAvisen har talt med flere danske vinimportører, og fra dem lyder det samstemmende, at salget af vine ikke er på samme høje niveau som før pandemien, at italiensk vin er en storsællert, og at det kniber med at sælge vin fra de oversøiske lande – bortset fra Californien.
Svigter hjemlandets vine
Tyskerne drikker mindre derhjemme, men de drikker mere udenlandsk vin.