Nyheder

Den stærke side: Japansk gin på fremmarch

Først gik japanerne skotterne i bedene med whisky - nu vinder japansk gin terræn.

annonce

Den stærke side: Japansk gin på fremmarch

Del artiklen

For snart længe siden begyndte japanerne at konkurrere med skotterne, når det gjaldt whisky, og i dag er Japan berømmet for sine gode whiskyer.
Nu er japanerne også begyndt at gøre sig stadig mere bemærket på det internationale marked, når det gælder gin.
Ifølge The Japan News er eksporten af japansk gin i mængde steget 850 gange mellem 2017 og 2022 – dog fra et lille udgangspunkt. Et af de helt store mærker er Suntory’s Roku Gin, som i dag eksporteres til 60 forskellige markeder på verdensplan.

Årstidernes skønhed

Et andet anerkendt gin-mærke er Ki No Bi, der er et af de i alt 240 forskellige spiritusmærker, som ejes af den franske spirituskoncern Pernod Ricard.
Ki No Bi, der er japansk for det meget poetiske “årstidernes skønhed”, blev lanceret i 2016. Og nu vil Pernod Ricard give mærket nye og større rammer med et nyt destilleri i byen Kameoka i nærheden af Kyoto.
Ki No Bi, der forhandles i Danmark, er i øvrigt en gin, der ud over enebær fremstilles med nogle meget lokale botanicals, heriblandt ingefær, gul yuzu, bambus, grøn gyokuro te og grønne sansho-bær.

Et projekt til 186 mio. kr.

Der er endnu ikke offentliggjort så mange detaljer om det nye destilleri, men budgettet er på 25 millioner euro (cirka 186 mio. kr.), og det bliver CO2-neutralt. Det vil sige, at al energi til drift af destilleriet stammer fra vind, vand, sol og andre grønne energikilder.
For en uge siden tog man første spadestik til destilleriet – men før spaden blev stukket i jorden blev der afholdt en traditionel japansk ceremoni, hvor den jord, destilleriet skal opføres på, blev velsignet. Det skulle sikre, at byggeriet forløber vel, og at destilleriet bliver en stor succes.

Seneste nyheder

annonce