annonce
Vi har tidligere nævnt den nye regel fra Sikkerhedsstyrelsen, der pr. 1. oktober forlanger, at enhver webshop, der sælger alkohol, skal være forsynet med en effektiv aldersverificering. Er den ikke det, er salget af vin og spiritus ulovligt! Og der vil blive foretaget kontrol, understreger styrelsen.
Det vil sige, at man som fx vinhandler med en webshop entydigt skal kunne identificere køberens alder. Det kan fx gøres via MitID eller brugeroprettelse med pas, lyder det fra styrelsen – der dog ikke vil give nogen klar opskrift på, hvordan det skal gøres. Man ønsker ”metodefrihed”, som det hedder sig.
Vi bad vores læsere – såvel vinbranchefolk som forbrugere – om at komme med kommentarer til den nye regel. Man må sige, at der har været travlhed på tasterne, og dommen er klar: Den nye regel får fingeren nedad – hvilket vi godt forstår her på VinAvisen!
Nedenfor bringer vi blot nogle af de mange kommentarerne, idet der var rigtig mange sammenfald. Men tak til alle, der har givet deres besyv med!
Jeg har lukket mit onlinesalg
– Jeg sidder her og er ved at rykke hårene ud af hovedet, for den webshop, jeg bruger (Shopify) har ikke nogen umiddelbar løsning, da det er et isoleret dansk problem, skriver Kenneth Korsbaek fra KK Wine.
Som han også skriver, så vil der blive et problem med overholdelse af GDPR-lovgivningen (Databeskyttelsesforordningen), hvis webshopejerne skal til at kræve legitimation, fx i form af et pas:
– Her vil man jo så blive nødt til at opbevare en masse kunders legitimation med de risici, der er forbundet med det, blot for at kunne dokumentere overfor Sikkerhedsstyrelsen, at deres krav er imødekommet.
– Selv firmaer, der kan oprette en digital aldersverifikation, er taget med bukserne nede og når ikke at have noget klar til d. 1. oktober. Det er uhæderligt og noget griseri at indføre lovgivning, uden at brancen er klar til det.
– Jeg har nu lukket ned for mit onlinesalg, og må så finde en løsning på et senere tidspunkt… lyder den triste meddelelse fra vinimportøren.
Utroligt bøvlet
Steen Rasmussen, der ejer The Wine Company, kommer med følgende input:
– Med hensyn til aldersverifikation i vinwebshops m.m. giver dette visse seriøse udfordringer, da kravet om aldersverifikation alene gælder danske statsborgere. Kravet kan dermed gøre det umuligt/svært for udenlandske kunder at handle i danske webshops.
– Webshop’ene skal så igen bruge en del interne og ikke mindst dyre eksterne ressourcer på at få implementeret et myndighedskrav, der i virkelighedens verden højst sandsynligt ikke har den store praktiske betydning. Det er jo nok ikke her, mindreårige køber deres billige spiritus, Breezers m.m.
– Mange kunder vil nok også finde det utroligt bøvlet først at skulle indtaste data vedrørende aldersverifikation for siden hen at skulle indtaste betalingsdata via MitID m.m.
Færdig med at handle på nettet
Det med bøvleriet vil helt sikkert irritere rigtig mange forbrugere, der handler vin og spiritus online. Og så er der det med sikkerheden, for som Robert Onsberg skriver til os:
– Når Sikkerhedstyrelsens anvisninger træder i kraft d. 1. oktober, er jeg færdig med at handle vin på nettet (på danske websider, red.).
– Jeg ønsker ikke at aflevere alle detaljer om mine køb via MitID, ej heller ønsker jeg at aflevere kopier af mit pas / kørekort til de enkelte butikker. Vi er på vej til kinesiske tilstande med total overvågning, ansigtsgenkendelse osv. – Jeg køber blot min vin på de udenlandske hjemmesider, i en butik eller bestiller pr. tlf.
Fra Steen Asbjørn lyder det:
– Jeg synes, det er noget pjat, da de fleste webshops har et mindstekøb på 6 flasker, og forsendelsesomkostninger under et vis købsbeløb.
– Hvis det er vin, vi taler om, og hvis det er unge, så finder de altid en måde at omgås sådanne regler på.
annonce