annonce
FIA Formula 1 World Championship 1 – eller bare Formel 1 – er verdens mest berømte internationale bilræs. Det er blevet afholdt hvert år siden 1950, og traditionen tro, har årets vinder af ræset fået overrakt en flaske champagne i flaskestørrelsen Jeroboam (3 liter eller 4 normalflasker).
Mens vinderen stadig står på sejrspodiet, ryster han flasken godt og grundigt, og sprøjter derefter de ædle bobler ud under stor jubel fra tilskuerne.
I 2021 var det for første gang en anden mousserende vin end champagne, der måtte lade livet, nemlig en vin fra den italienske producent Ferrari Trento. Sådan har det været lige siden, men fra og med næste år vender Formel 1 tilbage til champagnen, idet arrangørerne har underskrevet en 10-årig kontrakt med Moët & Chandon til en værdi af 930 millioner euro (cirka 6,9 milliarder kr.).
Champagnehuset har også haft æren af at være den officielle sponsor fra 1966 til 1999. Og da det med at spraye bobler ud af flasken begyndte ved Formel 1 i 1967, er der jo røget en hel del af den gode champagne til formålet.
Mens vinderen stadig står på sejrspodiet, ryster han flasken godt og grundigt, og sprøjter derefter de ædle bobler ud under stor jubel fra tilskuerne.
I 2021 var det for første gang en anden mousserende vin end champagne, der måtte lade livet, nemlig en vin fra den italienske producent Ferrari Trento. Sådan har det været lige siden, men fra og med næste år vender Formel 1 tilbage til champagnen, idet arrangørerne har underskrevet en 10-årig kontrakt med Moët & Chandon til en værdi af 930 millioner euro (cirka 6,9 milliarder kr.).
Stor markedsføringsmæssig værdi
Det kan lyde som et meget stort beløb for at få sprayet sin champagne ud over det hele ti år i træk. Men nu drejer det sig selvfølgelig ikke kun om den ene store flaske. Konkurrencen består af i alt 23 løb, der afholdes individuelt i en række lande verden over. Og under hvert løb vil det være Moët & Chandon champagne der skænkes i glassene til samtlige festlige begivenheder og fejringer i forbindelse med løbet. Det har selvsagt en kolossal markedsføringsmæssig værdi.Champagnehuset har også haft æren af at være den officielle sponsor fra 1966 til 1999. Og da det med at spraye bobler ud af flasken begyndte ved Formel 1 i 1967, er der jo røget en hel del af den gode champagne til formålet.
annonce