annonce
For nylig gik den britiske arm af den internationale lavpris-supermarkedskæde Aldi undercover og udførte lidt af et fupnummer.
En repræsentant fra kæden troppede op ved en af årets prestigefulde begivenheder, hestevæddeløbet The Agria Royal International Horse Show i West Sussex. Her mødes den velhavende britiske elite i stiveste puds og fine hatte for at se hestene springe, vinde eller tabe.
Repræsentanten udgav sig for at være indehaver af en vinforretning med fine vine med navnet Justin Youraldi Fine Wine Merchants og sagde, at han var kommet for at præsentere en række af forretningens nye vine.
Samtlige vine var dog billige vine fra Aldi med priser helt ned til 5 pund (cirka 43 kr.) flasken.
Faux-dalen i Sydafrika
Fupnummeret er foreviget i en lille YouTube-film. I filmen ser man “Justin” skænke både rød, hvid og mousserende vin i glassene, mens gæsterne ved hesteshowet smager og udtrykker, at vinene har “en dyb og fyldig aroma”, er “i balance” osv.
En af gæsterne smager på en “fin” sydafrikansk vin, og “Justin” fortæller, at den kommer fra Faux-dalen. – Den kender jeg godt, siger gæsten, der nødig vil afsløre sin uvidenhed om fine sydafrikanske vine. Den benævnte dal findes slet ikke, og faux er fransk for falsk 🙂
Går til bekendelse
Til sidst går “Justin” til bekendelse og fortæller de intetanende gæster, at vinene er fra Aldi, og oplyser ligeledes deres priser.
Filmen er sjov – selv om den også er rendyrket reklame for Aldis vine.
Fupnummeret udførte Aldi efter at have foretaget en rundspørge blandt 2000 britiske vindrikkere, hvor 38% udtrykte, at dyre vine som regel var prismæssigt overvurderet, og hvor 25% tilkendegav, at de ikke kunne smage forskel på en flaske vin, der koster 5 pund og en vin til 50 pund (cirka 434 kr.).
annonce